XI edycja - abstrakty




Główna | Organizacja | Abstrakty | Program | Plakat | Galeria | Wytyczne | Ankieta |


Prezentujemy listę referentów oraz tytułów wystąpień wraz ze streszczeniami. Zapraszamy do lektury!
Przypominamy, że język, w którym podany jest tytuł, jest równoznaczny z językiem całego wystąpienia.
Pod każdym streszczeniem widoczny jest skrócony program (aktualny na 04.04.2019), dzięki któremu można dowiedzieć się, jakie inne referaty będą wygłaszane podczas danej sekcji.

poprzednie streszczenie | lista streszczeń | następne streszczenie

Zuzanna Wnuk (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)

Przekonania studentów japonistyki dotyczące nauki kanji



W trakcie wystąpienia zaprezentuję wyniki badania przeprowadzonego na studentach japonistyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza mającego na celu określenie przekonań dotyczących kanji oraz preferowanych strategii używanych w trakcie nauki. Badanie zostało przeprowadzone przy użyciu ankiety na 71 studentach, którzy mieli ustosunkować się do 22 stwierdzeń dotyczących sześciu przekonań na temat kanji (kanji są interesujące; kanji są trudne; kanji mają wartość kulturową; kanji mają przyszłość; kanji są użyteczne; nauka kanji wymaga specjalnych zdolności) oraz przekonań na temat pięciu strategii używanych w trakcie nauki kanji (analiza morfologiczna; zapamiętywanie mechaniczne; metody kontekstowe; mnemotechniki; poczucie bezradności) - stwierdzenia zostały wybrane na podstawie wcześniej przeprowadzonych badań na studentach w Stanach Zjednoczonych (Mori i Shimizu, 2007). Wyniki ankiety zostały zanalizowane przy użyciu statystyki deskryptywnej oraz testu Kruskala-Wallisa w celu ustalenia przekonań ogółu studentów i ewentualnych zmian w zależności od roku studiów.
Badania wykazały, że w kwestii przekonań dotyczących kanji ogół studentów średnio najbardziej zgadzał się ze stwierdzeniem "kanji mają przyszłość", jednocześnie nisko oceniając ich użyteczność. Najbardziej popularną strategią uczenia się kanji okazało się być zapamiętywanie mechaniczne, a z kolei najmniejsza liczba studentów deklarowała bezradność w kwestii nauki kanji. Analiza różnic pomiędzy przekonaniami studentów poszczególnych lat wykazała różnice w stosunku do stwierdzeń: "kanji są interesujące", "kanji są użyteczne" oraz strategii: analizy morfologicznej i zapamiętywania mechanicznego. 



Gdzie i kiedy:

W tym samym czasie ...
416, 504, 505
sala: 525
moderacja: Aldona Grabka
10:00-10:15Zuzanna Wnuk (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) - Przekonania studentów japonistyki dotyczące nauki kanji
10:15-10:30Emil Słowicki (Uniwersytet Szczeciński) - Leksykalne aspekty nauki języka niemieckiego w grupie dzieci w wieku przedszkolnym
10:30-10:45Krystian Manicki (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy) - Wspomaganie logopedyczne przedszkolaka - nie tylko artykulacja
10:45-11:00dyskusja