XI edycja - abstrakty




Główna | Organizacja | Abstrakty | Program | Plakat | Galeria | Wytyczne | Ankieta |


Prezentujemy listę referentów oraz tytułów wystąpień wraz ze streszczeniami. Zapraszamy do lektury!
Przypominamy, że język, w którym podany jest tytuł, jest równoznaczny z językiem całego wystąpienia.
Pod każdym streszczeniem widoczny jest skrócony program (aktualny na 04.04.2019), dzięki któremu można dowiedzieć się, jakie inne referaty będą wygłaszane podczas danej sekcji.

poprzednie streszczenie | lista streszczeń | następne streszczenie

Karolina Pieniowska (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)

Zaburzenia językowe w chorobach neurodegeneracyjnych



Uszkodzenia struktur mózgu mogą powodować istotne zmiany, między innymi zaburzenia w gromadzeniu, nadawaniu i odbieraniu informacji, zakłócają komunikację werbalną. Tylno-dolna część płata czołowego, tylna część górnego zakrętu skroniowego oraz okolice styku skroniowo-ciemieniowo-potylicznego to zdefiniowane przez Paula Broca i Carla Wernicke obszary mózgu, których uszkodzenie prowadzi do zaburzeń językowych (Lewicka, Stompel i Nowakowska-Kempna, 2014). Demencja jest określana jako postępująca degradacja poznawcza powstała w wyniku nieodwracalnej, postępującej choroby mózgu. Diagnostyka psychologiczna i neuropsychologiczna demencji polega na wykazaniu zaburzeń pamięci, myślenia, zmiany emocjonalności, którym towarzyszą problemy językowe mogące powodować nawet afazję (Szepietowska i Daniluk, 2000).
Na świecie zostało przeprowadzonych wiele badań nad językowymi aspektami chorób neurodegeneracyjnych takich jak demencja. Badano tempo mowy, współczynnik artykulacji, wahań i błędów gramatycznych w mowie spontanicznej u chorych w trzech stadiach demencji: łagodny, umiarkowany i zaawansowany (Hoffman i inni, 2010). Wiele badań skupia się również na kwestiach związanych z lingwistyczną i emocjonalną prozodią mowy, zarówno produkcją jak i rozpoznawaniem (Rymarczyk, 1999). Ponadto, bierze się pod uwagę cechy fonetyczne i fonologiczne, leksykalno-semantyczne, syntaktyczne i morfosyntaktyczne, dyskursywne oraz pragmatyczne (Frasera, Meltzerb i Rudzicz, 2015).
Referat ma na celu podsumowanie przeglądu literatury, prezentację najczęściej stosowanych metodologii i cech języka mówionego używanych w diagnostyce chorób neurodegeneracyjnych. Przedstawione zostaną cechy mowy, w których najwyraźniej zaznaczone są różnice między osobami zdrowymi a chorymi. 



Gdzie i kiedy:

W tym samym czasie ...
504, 505, 525
sala: 416
moderacja: Dominik Biwo
15:50-16:05Michał Baran (Uniwersytet Szczeciński) - The development of Irish and Welsh consonant features leading to morpheme-initial consonant mutations
16:05-16:20Dorota Stürmer (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) - Gwara miejska Poznania w muzyce na przykładzie poznańskiego rapu
16:20-16:35Karolina Pieniowska (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) - Zaburzenia językowe w chorobach neurodegeneracyjnych
16:35-16:50dyskusja