Abstrakty - IV edycja



Prezentujemy listę referentów i tytułów wystąpień wraz ze streszczeniami i wstępną bibliografią. Zapraszamy do lektury!
Przypominamy, że język, w którym podany jest tytuł, jest równoznaczny z językiem całego wystąpienia.

poprzednie streszczenie | lista streszczeń | następne streszczenie


Referat nie został wygłoszony - uczestniczka wycofała się



Agnieszka Kochańska (Warszawa)

Skrócenia polskie obecne w socjolekcie użytkowników gier komputerowych typu cRPG/hack’n’slash - na przykładzie serii gier Diablo



Głównym celem wstąpienia jest próba przedstawienia polskich skróceń obecnych w socjolekcie użytkowników (a więc i graczy, i twórców gry) gier komputerowych na przykładzie serii Diablo. Źródłem pozyskiwania materiału jest polskie forum internetowe dotyczące gier Diablo, na którym wypowiadają się zarówno gracze, jak i osoby związane z tworzeniem i obsługą tej serii gier.
Przykłady skróceń obecnych w badanym socjolekcie, podzielone zostały według kryterium semantycznego na pięć grup: Nazwy postaci wirtualnych, Nazwy umiejętności postaci wirtualnych, Nazwy przedmiotów używanych przez postacie wirtualne, Określenia graczy i innych osób związanych z grą, Zwroty grzecznościowe używane w trakcie gry.
Wystąpienie zawiera również zestawienie typów mechanizmów słowotwórczych i dodatkowych zjawisk towarzyszących skróceniom w badanym języku graczy komputerowych oraz funkcje abrewiacji w tym socjolekcie.

1. Galińska Ewa, 2007, Odgrywana postać a własne „ja” graczy RPG, w: Kulturotwórcza funkcja gier, t. 2. Gra jako medium, tekst i rytuał, red. Augustyn Surdyk, Jakub Szeja, Poznań, s. 255 - 268.
2. Gądek Kamila, 2009 A, Metodologiczne podstawy opisu języka graczy komputerowych, w: „Biblioteka Lingvariów. Język z różnych stron widziany”, red. Anna Czelakowska, Mirosław Skarżyński, Kraków, s. 221 - 227.
3. Gądek Kamila, 2009 B, Metody opisu interakcji: gracz - postać - elementy świata gry w języku graczy komputerowych, „Poradnik Językowy” nr 4, s. 52 – 63.
4. Grzenia Jan, 2008, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa.
5. Müldner-Nieckowski Piotr, 2007, Wybrane zagadnienia z zakresu abrewiologii, czyli nauki o skróceniach językowych, w: tegoż, Wielki Słownik Skrótów i Skrótowców, Wrocław, s. 8 - 9.
6. Smith Greg, 2002, Computer Games Have Words, Too: Dialogue Conventions in Final Fantasy VII, dostęp: 10 kwietnia 2012r.
7. Stasieńko Jan, 2005, Alien vs. Predator? Gry komputerowe a badania literackie, Wrocław.