XI edycja - abstrakty




Główna | Organizacja | Abstrakty | Program | Plakat | Galeria | Wytyczne | Ankieta |


Prezentujemy listę referentów oraz tytułów wystąpień wraz ze streszczeniami. Zapraszamy do lektury!
Przypominamy, że język, w którym podany jest tytuł, jest równoznaczny z językiem całego wystąpienia.
Pod każdym streszczeniem widoczny jest skrócony program (aktualny na 04.04.2019), dzięki któremu można dowiedzieć się, jakie inne referaty będą wygłaszane podczas danej sekcji.

poprzednie streszczenie | lista streszczeń | następne streszczenie

Anna Waszau (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu)

Czy Rolnik szuka żony może nas czegoś nauczyć? O rozwijaniu kompetencji (inter)kulturowej przy użyciu formatów rozrywkowych



W dzisiejszym multikulturowym, zglobalizowanym świecie uczeń staje się coraz bardziej wymagający w kwestii sposobów nauczania oraz doboru materiałów dydaktycznych: coraz rzadziej przemawia np. pozbawiony naturalnego bagażu emocjonalnego, spreparowany odsłuch z podręcznika. W tym kontekście pojawia się potrzeba poszukiwania nowych metod wspierających proces nauczania i uczenia się języka drugiego (N/U J2), w tym rozwijania podstawowej kompetencji (inter)kulturowej. Ta natomiast powinna opierać się na wrażliwości pozwalającej spojrzeć na to, "co w kulturze obcej jako świat naturalny i normalny" (Byram 1999), tak by "zrozumieć mechanizmy funkcjonowania [danej] kultury" (Białek 2017). Kładąc nacisk na próbę wykształcenia postawy zakładającej "interpretację od wewnątrz (z perspektywy danej kultury)" (Wilczyńska 2005), pozwalającej bardziej świadomie podejść do wyzwań komunikacji interkulturowej, poszukujemy metod wspomagających budowanie wspomnianej wrażliwości na kulturowość. Proces ten wspierać można na wiele sposobów, mniej lub bardziej tradycyjnych, ale niezwykle ciekawe i owocne okazuje się użycie specyficznego rodzaju dyskursu medialnego – programów rozrywkowych, np. typu reality TV, jak choćby Rolnik szuka żony czy Ugotowani. Materiały takie stanowią nie tylko źródło różnorakich, często implicytnych, tendencji kulturowych czy reprezentacji społecznych (Py 2004), ale są również dobrą techniką budowania nieodzownych kompetencji dyskursywnych. Jak pokazały nasze pilotażowe badania przeprowadzone na potrzeby pracy magisterskiej, tego typu programy, skonfrontowane ze szczegółową, wielopoziomową analizą są sporym wyzwaniem interpretacyjnym nawet dla osób doskonale władających językiem (tutaj: francuskim), a jednocześnie stanowią pewnego rodzaju 'odskocznię' od tradycyjnych metod N/U J2 i - według ankietowanych - nader atrakcyjny i przyjemny sposób na naukę. Odpowiednio przygotowane i przeanalizowane, takie formaty mogą stać się nowym, oryginalnym źródłem w metodach rozwijania kompetencji (inter)kulturowej. 



Gdzie i kiedy:

W tym samym czasie ...
416, 505
sala: 504
moderacja: Wojciech Trybuś
11:40-11:55Damian Syjczak (Uniwersytet Szczeciński) - Różne ujęcia leksemu godność w dyskursie politycznym
11:55-12:10Monika Reks (Uniwersytet Wrocławski) - Łysa śpiewaczka na cmentarzu. Zmiana znaczenia tekstu pod wpływem działań scenicznych
12:10-12:25Anna Waszau (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) - Czy Rolnik szuka żony może nas czegoś nauczyć? O rozwijaniu kompetencji (inter)kulturowej przy użyciu formatów rozrywkowych
12:25-12:40Katarzyna Skała (Uniwersytet Gdański) - TITAnik i Yugo Boss: komunikaty z memów internetowych jako ironiczne komentarze do aktualnej sytuacji w krajach byłej Jugosławii
12:40-13:00dyskusja