Abstrakty - IV edycja
Prezentujemy listę referentów i tytułów wystąpień wraz ze streszczeniami i wstępną bibliografią. Zapraszamy do lektury!
Przypominamy, że język, w którym podany jest tytuł, jest równoznaczny z językiem całego wystąpienia.
Dorota Szewc (Lublin)
Metaforyka w dyskursie prasowym jako środek wartościowania wydarzeń polityczno-społecznych
W środkach masowego przekazu mamy do czynienie z dyskursami o charakterze retorycznym, które nie tylko orzekają o rzeczywistości, ale próbują wpłynąć na nasze opinie i przekonania. Celem niniejszego referatu jest ukazanie metafor jako środków retorycznych służących do opisu, a tym samym poznania rzeczywistości, jak również przyczyniających się do wywołania pożądanych przez nadawcę pozytywnych bądź negatywnych konotacji czy emocji. Zastosowana przez autora metaforyka pozwala wnioskować o jego systemie ocen i wartości, które chce przekazać odbiorcom. Podłoże teoretyczne referatu stanowi przedstawienie metafory w duchu kognitywnym. W części empirycznej zostaną ukazane formy metaforyczne jako środki pozytywnego bądź negatywnego wartościowania wydarzeń polityczno-społecznych przez nadawcę komunikatu. Korpus badawczy stanowią wybrane polskie i niemieckie teksty prasowe pochodzące z tygodników polityczno-społecznych (m.in. „Polityka”, „Wprost”, „Der Spiegel” oraz „Stern”) w okresie 2006-2010.
Teksty źródłowe:
1. Polityka, 2006-2010
2. Wprost, 2006-2010
3. Der Spiegel, 2006-2010
4. Stern, 2006-2010
Opracowania:
1. Bluhm, C. / Deissler, D. / Scharloth, J. / Stuckenbrock, A. (2000): Linguistische Diskursanalyse: Überblick, Probleme, Perspektiven. In: Sprache und Literatur 86, 3-19.
2. Böke, K. (1996): Überlegungen zu einer Metaphernanalyse im Dienste einer >>parzellierten<< Sprachgeschichtsschreibung. In: Böke, K. / Jung, M. / Wengeler, M. (Hg.): Öffentlicher Sprachgebrauch. Praktische, theoretische und historische Perspektiven. Opladen, 431-452.
3. Böke, K. (2002): Wenn ein Strom zur Flut wird. Diskurslinguistische Metapheranalyse am Beispiel der Gastarbeiter- und Asyldiskussion in Deutschland und Österreich. In: Panagl, O. / Stürmer, H. (Hg.): Politische Konzepte und verbale Strategien. Brisante Wörter - Begriffsfelder-Sprachbilder. Frankfurt am Main, 265-285.
4. Lubaś, W. (2006): Język w komunikacji, perswazji i reklamie. Dąbrowa Górnicza.
5. Mosiołek-Kłosińska, K. / Zgółka, T. (Hg.) (2003): Język perswazji publicznej. Poznań.
6. Sławek, J. (2007): Perswazja we współczesnej informacji prasowej. In: Lissewski, P. (Hg.): Polityka i perswazja. Poznań, 80-94.
7. Tokarz, M. (2006): Argumentacja, perswazja, manipulacja. Gdańsk.
8. Wrześniewska-Pietrzak, I. (2007): Wartościowanie jako oręż perswazji. In: Lissewski, P. (Hg.): Polityka i perswazja. Poznań, 49-59.