Abstrakty - V edycja
Prezentujemy listę referentów oraz tytułów wystąpień i posterów wraz ze streszczeniami. Zapraszamy do lektury!
Przypominamy, że język, w którym podany jest tytuł, jest równoznaczny z językiem całego wystąpienia.
Pod każdym streszczeniem można dowiedzieć się, jakie inne referaty będą w danej sekcji.
Barbara Szacoń, Katarzyna Szwarkowska (Poznań)
Świadomość językowa Polaków na różnych etapach edukacji
W życiu codziennym Polacy popełnią wiele błędów językowych: niepoprawna odmiana przez przypadki, uproszczenia wyrażeń, błędne użycie wyrazów, to problem całego społeczeństwa. Mając na uwadze fakt, że problem ten nasila się i obecnie jest zauważalny nie tylko wśród niewykształconej części społeczeństwa, przeprowadzone zostały badania mające na celu zweryfikowanie hipotez odnośnie popełnianych błędów przez Polaków na różnych etapach edukacji. Spośród wszystkich rodzajów błędów językowych wybrane zostały: błędy leksykalne, fleksyjne oraz stylistyczne. Do podanych grup utworzone zostały zdania poprawne oraz niepoprawne, które skompilowane w jednym teście, stanowiły bazę do przeprowadzanego badania. Ankietowani mieli za zadanie zaznaczyć czy podane zdanie jest poprawne czy błędne. Dodatkowo wybierając odpowiedź "błędne", należało zaznaczyć część zdania lub wyraz, który był niepoprawny, aby zweryfikować czy osoba ankietowana właściwie rozpoznała nieprawidłową frazę. Na podstawie uzyskanych wyników przeprowadzona została analiza rozpoznawalności błędów w teksie, jak również umiejętności wskazywania zdań poprawnych. Ponadto różny poziom wykształcenia ankietowanych pozwolił na zbadanie poziomu wiedzy na różnych etapach edukacji, dzięki czemu można zaobserwować wzrost lub spadek wiedzy. Dodatkowo, badania przeprowadzone na studentach politechniki i filologii, umożliwiły dogłębne porównanie dwóch przeciwstawnych specjalności i przeanalizowanie stereotypu o niskim poziomie wiedzy na temat języka polskiego wśród studentów kierunków ścisłych.
Gdzie i kiedy:
W tym samym czasie ... 416, 504 | sala: 412 moderacja: Joanna Ozimek |
16:20-16:35 | Karolina Traczyk (UWr) - Różne modele lekcyjne w nauczaniu języka polskiego jako obcego |
16:35-16:50 | Anna Mikołajczak (UAM) - Rozwijanie autonomii ucznia w kształceniu obcojęzycznym poprzez zastosowanie portfolio językowego |
16:50-17:05 | Barbara Szacoń, Katarzyna Szwarkowska (UAM) - Świadomość językowa Polaków na różnych etapach edukacji |
17:05-17:20 | Łukasz Berger (UAM) - Grzeczność językowa w komedii rzymskiej. Przeprosiny i komplementy |
17:20-17:40 | dyskusja |