XI edycja - abstrakty
Główna | Organizacja | Abstrakty | Program | Plakat | Galeria | Wytyczne | Ankieta |
Prezentujemy listę referentów oraz tytułów wystąpień wraz ze streszczeniami. Zapraszamy do lektury!
Przypominamy, że język, w którym podany jest tytuł, jest równoznaczny z językiem całego wystąpienia.
Pod każdym streszczeniem widoczny jest skrócony program (aktualny na 04.04.2019), dzięki któremu można dowiedzieć się, jakie inne referaty będą wygłaszane podczas danej sekcji.
Małgorzata Syrek (Uniwersytet Łódzki)
Kultura w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego - w poszukiwaniu treści uniwersalnych
Podczas wystąpienia chciałabym przedstawić treści kulturowe, które zawarto w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego, wydanych na przestrzeni ostatnich 15 lat (wymienione w bibliografii i inne). Celem prezentacji jest podjęcie rozważań na temat wpływu atrakcyjności pomocy dydaktycznych na proces kształcenia. Dodatkowo chciałabym podjąć dyskusję nad ich aktualnością. W referacie będę poszukiwała odpowiedzi na pytanie: czy osoby przedstawione w podręcznikach nadal funkcjonują w powszechnym (współczesnym) obiegu i są istotne dla zrozumienia polskiej kultury? W szerszym kontekście podejmę refleksję nad uniwersalnością przekazywanych treści kulturowych.
Gdzie i kiedy:
W tym samym czasie ... 504, 505 | sala: 416 moderacja: Aldona Grabka |
11:40-11:55 | Lidia Lewicka (Uniwersytet Szczeciński) - Słownictwo z zakresu bibliotekoznawstwa w leksykografii polskiej XX i XXI wieku (na materiale haseł zaczynających się na literę B obecnych w Słowniku języka polskiego pod red. Witolda Doroszewskiego i Uniwersalnym słowniku języka polskiego pod red. Stanisława Dubisza) |
11:55-12:10 | Małgorzata Syrek (Uniwersytet Łódzki) - Kultura w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego - w poszukiwaniu treści uniwersalnych |
12:10-12:25 | Nina Detmer (Uniwersytet Gdański) - Domestyfikacja w tekście, a egzotyzacja w przypisach |
12:25-12:40 | Klaudia Daca (Uniwersytet Szczeciński) - Informacje realioznawcze w okienkach informacyjnych w słowniku szkolnym niemiecko-angielskim i angielsko-niemieckim Hueber (2009) |
12:40-13:00 | dyskusja |