XI edycja - abstrakty
Główna | Organizacja | Abstrakty | Program | Plakat | Galeria | Wytyczne | Ankieta |
Prezentujemy listę referentów oraz tytułów wystąpień wraz ze streszczeniami. Zapraszamy do lektury!
Przypominamy, że język, w którym podany jest tytuł, jest równoznaczny z językiem całego wystąpienia.
Pod każdym streszczeniem widoczny jest skrócony program (aktualny na 04.04.2019), dzięki któremu można dowiedzieć się, jakie inne referaty będą wygłaszane podczas danej sekcji.
Anna Maria Pilińska (Uniwersytet Warszawski)
Językowe sposoby deprecjonowania przeciwników politycznych podczas kampanii samorządowej w 2018 roku w Warszawie
Kampania samorządowa w 2018 roku w Warszawie odbywała się w głównej mierze za pośrednictwem mediów internetowych. Chęć zaistnienia polityków w przestrzeni wirtualnej sprawiła, że ich wypowiedzi były bardziej emocjonalne i zróżnicowane. W celu wyróżnienia się spośród innych kandydatów często stosowano odwołania do bieżących wydarzeń, wypowiedzi kontrkandydatów czy komentarzy. Nierzadko manifestowano wyższość nad przeciwnikami politycznymi. Wypowiedzi internetowe polityków stały się przede wszystkim doskonałym narzędziem perswazji i manipulacji - przez subiektywny wybór poruszanych tematów i sposób wyrażania poglądów polityk zyskiwał swego rodzaju władzę nad czytelnikiem.
Analiza językowa tych wypowiedzi prowadzi do wniosku, że w czasie kampanii wyborczej poprzedzającej wybory samorządowe w 2018 roku w Warszawie dominowały negatywne kreacje kontrkandydatów, w tym opisy i zwroty deprecjonujące te osoby. Znacznie rzadziej budowano pozytywne wizerunki kandydatów. Najbardziej wyrazistym zabiegiem był chwyt perswazyjny polegający na stworzeniu opozycji my i oni, który wyznacza granice świata polityka i jego przeciwnika politycznego. Deprecjonowaniu służyły różne środki, m.in. nazywanie przeciwników wyrazami wartościującymi negatywnie, budowanie metafor, peryfraz czy epitetów, tworzenie neosemantyzmów, a także różnorodne zabiegi słowotwórcze, np. dodawanie do tematów nazw stanowisk formantów o zabarwieniu ujemnym, tworzenie kontaminacji wyrazów ściśle związanych z przeciwnikiem politycznym, by w efekcie powstał neologizm o zabawieniu pejoratywnym, modyfikacja nazwisk oraz wykorzystanie form zdrobniałych do nazywania przeciwników politycznych.
Zintensyfikowane kampanie mające na celu ośmieszenie i deprecjację przeciwnika politycznego to jeden ze znaków szczególnych ostatnich wyborów samorządowych, ponieważ do tej pory te zjawiska towarzyszyły zwykle wyborom parlamentarnym czy prezydenckim. Wartość perswazyjna omawianych zjawisk z pewnością miała wpływ na sposób postrzegania poszczególnych kandydatów przez wyborców.
Gdzie i kiedy:
W tym samym czasie ... 504, 505, 525 | sala: 416 moderacja: Klaudia Nawrot |
14:15-14:30 | Krystian Kamiński (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie) - O kobietach i niepodległości - wystawa w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie pt. Niepodległe. Kobiety a Dyskurs Narodowy jako głos w dyskursie |
14:30-14:45 | Amelia Manceau (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) - Wpływ polityki zarządzania firmą na kształtowanie się dyskursu organizacyjnego |
14:45-15:00 | Anna Maria Pilińska (Uniwersytet Warszawski) - Językowe sposoby deprecjonowania przeciwników politycznych podczas kampanii samorządowej w 2018 roku w Warszawie |
15:00-15:15 | Michalina Pokorska (Uniwersytet Łódzki) - Medialny obraz Marszu Niepodległości w serwisach informacyjnych (na przykładzie Faktów i Wiadomości) |
15:15-15:35 | dyskusja |