XI edycja - abstrakty
Główna | Organizacja | Abstrakty | Program | Plakat | Galeria | Wytyczne | Ankieta |
Prezentujemy listę referentów oraz tytułów wystąpień wraz ze streszczeniami. Zapraszamy do lektury!
Przypominamy, że język, w którym podany jest tytuł, jest równoznaczny z językiem całego wystąpienia.
Pod każdym streszczeniem widoczny jest skrócony program (aktualny na 04.04.2019), dzięki któremu można dowiedzieć się, jakie inne referaty będą wygłaszane podczas danej sekcji.
Krystian Manicki (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy)
Wspomaganie logopedyczne przedszkolaka - nie tylko artykulacja
Do kluczowych zadań przedszkola zalicza się m.in. zapewnienie dzieciom różnych form wspomagania ich rozwoju. Jedną z nich jest wspomaganie logopedyczne, często ograniczające się w warunkach przedszkolnych jedynie do aspektu artykulacyjnego, a które powinno obejmować wszystkie sfery rozwoju mowy dziecka. Wynika to z braku świadomości potrzeb zatrudniania w pełnym wymiarze godzin logopedów, którzy - dysponując odpowiednim zasobem czasu - byliby w stanie oddziaływać na wszystkie obszary związane z rozwojem językowym.
Głównym celem wystąpienia będzie prezentacja wyników badań dotyczących poziomu rozwoju mowy dzieci 3-letnich w sześciu jego obszarach: rozumienia mowy, nadawania mowy, reakcji słuchowych, narządów mowy, artykulacji i sprawności narządów artykulacyjnych oraz umiejętności pragmatyczno-społecznych. Badania przeprowadzone z wykorzystaniem wystandaryzowanego narzędzia logopedycznego KOLD (Karty Oceny Logopedycznej Dziecka) na grupie 46 trzylatków wykazały, iż u ponad połowy dzieci występują nieprawidłowości w wymowie oraz rozwoju sprawności pragmatycznych i społecznych, wyrażających się m.in. w formułowaniu pytań, próśb i rozkazów oraz używaniu zwrotów grzecznościowych. Co więcej, u około 40% dzieci dostrzeżono problemy w zakresie percepcji słuchowej, a u około 1/3 deficyty związane z rozumieniem i nadawaniem mowy.
Wiek 3 lat jest okresem intensywnego doskonalenia umiejętności artykulacyjnych. Nie można jednak zapominać o usprawnianiu innych, istotnych z logopedycznego punktu widzenia, obszarów związanych z rozwojem mowy, bowiem wszystkie stanowią składowe języka, który bezsprzecznie pozostaje najlepszym sposobem komunikacji.
Gdzie i kiedy:
W tym samym czasie ... 416, 504, 505 | sala: 525 moderacja: Aldona Grabka |
10:00-10:15 | Zuzanna Wnuk (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) - Przekonania studentów japonistyki dotyczące nauki kanji |
10:15-10:30 | Emil Słowicki (Uniwersytet Szczeciński) - Leksykalne aspekty nauki języka niemieckiego w grupie dzieci w wieku przedszkolnym |
10:30-10:45 | Krystian Manicki (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy) - Wspomaganie logopedyczne przedszkolaka - nie tylko artykulacja |
10:45-11:00 | dyskusja |