XI edycja - abstrakty




Główna | Organizacja | Abstrakty | Program | Plakat | Galeria | Wytyczne | Ankieta |


Prezentujemy listę referentów oraz tytułów wystąpień wraz ze streszczeniami. Zapraszamy do lektury!
Przypominamy, że język, w którym podany jest tytuł, jest równoznaczny z językiem całego wystąpienia.
Pod każdym streszczeniem widoczny jest skrócony program (aktualny na 04.04.2019), dzięki któremu można dowiedzieć się, jakie inne referaty będą wygłaszane podczas danej sekcji.

poprzednie streszczenie | lista streszczeń | następne streszczenie

Krystian Manicki (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy)

Wspomaganie logopedyczne przedszkolaka - nie tylko artykulacja



Do kluczowych zadań przedszkola zalicza się m.in. zapewnienie dzieciom różnych form wspomagania ich rozwoju. Jedną z nich jest wspomaganie logopedyczne, często ograniczające się w warunkach przedszkolnych jedynie do aspektu artykulacyjnego, a które powinno obejmować wszystkie sfery rozwoju mowy dziecka. Wynika to z braku świadomości potrzeb zatrudniania w pełnym wymiarze godzin logopedów, którzy - dysponując odpowiednim zasobem czasu - byliby w stanie oddziaływać na wszystkie obszary związane z rozwojem językowym.
Głównym celem wystąpienia będzie prezentacja wyników badań dotyczących poziomu rozwoju mowy dzieci 3-letnich w sześciu jego obszarach: rozumienia mowy, nadawania mowy, reakcji słuchowych, narządów mowy, artykulacji i sprawności narządów artykulacyjnych oraz umiejętności pragmatyczno-społecznych. Badania przeprowadzone z wykorzystaniem wystandaryzowanego narzędzia logopedycznego KOLD (Karty Oceny Logopedycznej Dziecka) na grupie 46 trzylatków wykazały, iż u ponad połowy dzieci występują nieprawidłowości w wymowie oraz rozwoju sprawności pragmatycznych i społecznych, wyrażających się m.in. w formułowaniu pytań, próśb i rozkazów oraz używaniu zwrotów grzecznościowych. Co więcej, u około 40% dzieci dostrzeżono problemy w zakresie percepcji słuchowej, a u około 1/3 deficyty związane z rozumieniem i nadawaniem mowy.
Wiek 3 lat jest okresem intensywnego doskonalenia umiejętności artykulacyjnych. Nie można jednak zapominać o usprawnianiu innych, istotnych z logopedycznego punktu widzenia, obszarów związanych z rozwojem mowy, bowiem wszystkie stanowią składowe języka, który bezsprzecznie pozostaje najlepszym sposobem komunikacji. 



Gdzie i kiedy:

W tym samym czasie ...
416, 504, 505
sala: 525
moderacja: Aldona Grabka
10:00-10:15Zuzanna Wnuk (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) - Przekonania studentów japonistyki dotyczące nauki kanji
10:15-10:30Emil Słowicki (Uniwersytet Szczeciński) - Leksykalne aspekty nauki języka niemieckiego w grupie dzieci w wieku przedszkolnym
10:30-10:45Krystian Manicki (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy) - Wspomaganie logopedyczne przedszkolaka - nie tylko artykulacja
10:45-11:00dyskusja