Abstrakty - VI edycja



Prezentujemy listę referentów oraz tytułów wystąpień i posterów wraz ze streszczeniami. Zapraszamy do lektury!
Przypominamy, że język, w którym podany jest tytuł, jest równoznaczny z językiem całego wystąpienia.
Pod każdym streszczeniem można dowiedzieć się, jakie inne referaty będą w danej sekcji.

poprzednie streszczenie | lista streszczeń | następne streszczenie

Patrycja Krysiak (Wrocław)

Analiza miejsc strategicznych i wizualnej struktury tekstów na temat feminizmu publikowanych przez polskie tygodniki opinii



Referat jest fragmentem większego projektu badawczego, którego celem była rekonstrukcja dyskursywnego obrazu świata i dyskursowej konceptualizacji pojęcia feminizmu w polskich tygodnikach opinii, które w 2012 r. odnotowały największą sprzedaż (kolejno: "Polityka", "Newsweek", "Uważam Rze", "Gość Niedzielny"). W pracy prezentuję i analizuję najczęstsze strategie dyskursowe służące mówieniu i pisaniu o feminizmie i feministkach, dające się identyfikować jako przejawy dyskursu tolerancji i/lub wykluczenia. Podstawową kategorią analityczną jest zmienność wizerunku feminizmu w zależności od tytułu periodyku, omawianego problemu, okoliczności i wydarzeń towarzyszących powstaniu analizowanych tekstów.
Referat jest przykładem zastosowania do analizy tekstów i badania dyskursywnego obrazu świata modelu wielopłaszczyznowej lingwistycznej analizy dyskursu (DIMEAN). W niniejszym wystąpieniu przedstawię wyniki analizy jednej z części tzw. płaszczyzny intratekstualnej - przedmiotem mojego zainteresowania będą nie tyle wyizolowane wyrazy funkcjonalnie istotne dla rozstrzygnięcia postawionego problemu, czy też pojedyncze zdania i frazy, ile przede wszystkim teksty, które jako całości są komunikatami przekazującymi pewne intencje komunikacyjne i znaczenia. Zajmę się zatem strukturą opublikowanych w 2012 r. artykułów na temat feminizmu i/lub feministek - przede wszystkim ich miejscami strategicznymi oraz strukturą wizualną. Omówię i porównam stosowane przez wspólnoty dyskursywne poszczególnych tygodników gatunki, z którymi, jak zauważają badacze, łączą się konkretne strategie i funkcje tekstowe; przeanalizuję najważniejsze i typowe dla omawianych tygodników miejsca strategiczne publikowanych tekstów (tytuły, lidy, rodzaje wizualizacji) i wskażę konsekwencje przyjętych przez te czasopisma strategii dla konstruowania dyskursywnego obrazu świata i dyskursywnego obrazu feminizmu.



Gdzie i kiedy: 

W tym samym czasie ...
416, 504
sala: 412
moderacja: Anna Czerwińska
16:55-17:10Katarzyna Hołojda (UWr) - Media o IV Kongresie Kobiet. Analiza dyskursu tekstów internetowych
17:10-17:25Patrycja Krysiak (UWr) - Analiza miejsc strategicznych i wizualnej struktury tekstów na temat feminizmu publikowanych przez polskie tygodniki opinii
17:25-17:40Anastasia Oshchepkova (UAM) - Koncept JA – KOBIETA: leksyka kolokwialna w powieści Marii Arbatowej Na imię mi kobieta
17:40-17:55dyskusja