Abstrakty - V edycja
Prezentujemy listę referentów oraz tytułów wystąpień i posterów wraz ze streszczeniami. Zapraszamy do lektury!
Przypominamy, że język, w którym podany jest tytuł, jest równoznaczny z językiem całego wystąpienia.
Pod każdym streszczeniem można dowiedzieć się, jakie inne referaty będą w danej sekcji.
Magdalena Kowalczyk (Wrocław)
Główne założenia feminizmu sterowanego. Rola mediów w kreowaniu nowej kobiety
Referat jest częścią pracy doktorskiej zatytułowanej Językowe strategie "feminizmu sterowanego" w prasie PRL, mającej na celu opisanie zjawiska "feminizmu sterowanego" (propagandowego) w prasie okresu PRL i próbę wskazania, jakie rzeczywiste znaczenie miało to zjawisko dla ruchów feministycznych.
W trakcie wystąpienia pragnę przede wszystkim wskazać, na czym polegało i na jakich założeniach opierało się sterowanie kobietami. Przedstawię poglądy klasyków marksizmu na pozycję kobiet i rolę mediów w kreowaniu nowych postaw. Z punktu widzenia badaczy zachodnich kobiety w socjalizmie osiągnęły status społeczny formalnie równy mężczyznom (kwestie dostępu do miejsc pracy, wykształcenia, udział w życiu społeczno-politycznym). Nie doprowadziło to jednak do powstania silnych ruchów kobiecych, broniących praw uzyskanych w poprzednim systemie. Chciałabym odpowiedzieć na pytanie, dlaczego tak się stało i spodziewam się wyjaśnienia tej kwestii m. in. poprzez analizę tekstów z okazji Dnia Kobiet zamieszczonych w czasopismach ("Przyjaciółka" oraz "Trybuna Ludu"). Badanie to doprowadzić ma do wskazania i scharakteryzowania rytuałów językowych używanych przez władze oraz środki masowego przekazu oraz wskazania modelu kobiety kreowanego przez ówczesną prasę.
Gdzie i kiedy:
W tym samym czasie ... 412, 416 | sala: 504 moderacja: Katarzyna Dulat |
11:50-12:05 | Katarzyna Hołojda (UWr) - Model wielopłaszczyznowej lingwistycznej analizy dyskursu (DIMEAN) jako narzędzie do badania dyskursu przekazów medialnych |
12:05-12:20 | Anna Łach (UWr) - Mediatyzacja nauki w prasie polskiej - popularyzacja czy nowinkarstwo? |
12:20-12:35 | Magdalena Kowalczyk (UWr) - Główne założenia feminizmu sterowanego. Rola mediów w kreowaniu nowej kobiety |
12:35-12:50 | Patrycja Krysiak (UWr) - Badania dyskursywnego obrazu świata w mediach – czym jest feminizm wg polskich tygodników opinii? |
12:50-13:10 | dyskusja |