Abstrakty - VI edycja
Prezentujemy listę referentów oraz tytułów wystąpień i posterów wraz ze streszczeniami. Zapraszamy do lektury!
Przypominamy, że język, w którym podany jest tytuł, jest równoznaczny z językiem całego wystąpienia.
Pod każdym streszczeniem można dowiedzieć się, jakie inne referaty będą w danej sekcji.
Martyna Kokotkiewicz (Poznań)
Turanizm a współczesne Węgry
Tematykę referatu należy sytuować na pograniczu językoznawstwa i kultury. Pochodzenie Węgrów oraz języka węgierskiego stanowi nieustannie przedmiot kontrowersji. Mimo, iż większość specjalistów za najbardziej prawdopodobną teorię uznaje tę o wspólnych korzeniach ludów ugrofińskich, a ich praojczyznę umiejscawia na "terenie lesistym rozciągającym się między zakrętem Wołgi (ujście Kamy) i pasmem uralskim, a więc mniej więcej na terenie systemu rzecznego Kamy i Wiatki" (Hajdú 1971: 43), niektórzy skłonni są poszerzyć ten pogląd o teorię głoszącą wspólnotę genetyczną języków i ludów uralskich i ałtajskich. Teoria ta, zwana turanizmem, w ostatnich czasach znacznie straciła na popularności w kręgach naukowych. Okazuje się jednak, iż nie została też całkowicie zapomniana. Kultywowana w pewnych środowiskach tradycja turanistyczna znajduje swój wyraz w różnego typu inicjatywach zarówno naukowych, jak i zupełnie z nauką niezwiązanych. Tego typu przedsięwzięcia stanowią dowód na fakt, iż mimo odrzucenia przez większość naukowców teorii o wspólnym pochodzeniu ludów uralskich i ałtajskich, jest ona stosunkowo silnie osadzona w świadomości przynajmniej pewnej części społeczeństwa węgierskiego, stanowi element tożsamości, korzystnie wpływa na współpracę o charakterze kulturowym i naukowym pomiędzy narodami, które łączy domniemane pokrewieństwo. Głównym celem referatu jest prezentacja najbardziej oryginalnych spośród owych inicjatyw.
Gdzie i kiedy:
W tym samym czasie ... 416, 504 | sala: 412 moderacja: Małgorzata Falańczyk |
10:00-10:15 | Magdalena Jaszczyk (UAM) - Mnemotechniki w nauczaniu języka obcego |
10:15-10:30 | Anna Marko (UAM) - Zamień dramat na... dramę, czyli jak sprawić, by milczące lekcje zamieniły się w burzliwe dyskusje w języku obcym |
10:30-10:45 | Karolina Traczyk (UWr) - Wykorzystanie zasobów internetowych w nauczaniu języka polskiego jako obcego |
10:45-11:00 | Martyna Kokotkiewicz (UAM) - Turanizm a współczesne Węgry |
11:00-11:20 | dyskusja |