Abstrakty - IV edycja
Prezentujemy listę referentów i tytułów wystąpień wraz ze streszczeniami i wstępną bibliografią. Zapraszamy do lektury!
Przypominamy, że język, w którym podany jest tytuł, jest równoznaczny z językiem całego wystąpienia.
Judyta Kabus (Częstochowa)
Neue Konzeption des Lehrwerks in der Glottodidaktik
W niniejszym artykule omówione zostaną najważniejsze funkcje podręcznika jako podstawowego środka dydaktycznego w akwizycji języka niemieckiego w polskiej szkole. Autorka skoncentruje swoją uwagę na czynnikach determinujących budowę i preparację podręczników. Charakteryzując współczesny pragmatystyczny i komunikacjonistyczny nurt badań glottodydaktycznych zwraca ona uwagę na znaczący brak zastosowania nowo wypracowanych metod w opracowywaniu materiałów glottodydaktycznych. Nadrzędnym celem tego referatu jest przedstawienie metody komunikacyjnej i metody dyskursywnej, która została opracowana w 1995 roku. Zostanie podjęta próba wykazania różnic między wyżej wymienionymi metodami.
W dalszej części pracy uwagę zajmie analiza efektywności metody dyskursywnej w procesie glottodydaktycznym jako koncepcji opracowanej specjalnie w celu zastosowania w nauczaniu języka obcego w warunkach polskiej szkoły. W tym kontekście zostanie poruszona rola ucznia i nauczyciela.
Ważną częścią opracowania będzie problem organizacji podręczników, funkcji i prezentacji zamieszczonych w nich tekstów. Autorka przedstawi również wstępne wyniki analizy najpopularniejszych podręczników do nauczania języka niemieckiego w subregionie północnym województwa śląskiego na poziomie gimnazjalnym, licealnym i w systemie lektoratowym.
1. Czajka P., O aksjologicznym wymiarze dyskursu akademickiego na przykładzie podręczników do językoznawstwa, Wydawnictwo: ATUT Wrocławskie wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2010.
2. Duszak A., Tekst, dyskurs, komunikacja międzykulturowa, Wydawnictwo: PWN, Warszawa 1998.
3. Heyd G., Deutsch lehren, Verlag Moritz Diesterweg, Frankfurt am Main 1991.
4. Koć-Seniuch G., Języki obce w szkole wyższej, Wydawnictwo: PWN, Warszawa-Łódź 1990.
5. Nocoń J., Podręcznik szkolny w dyskursie dydaktycznym-tradycja i zmiana, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2009.
6. Laveau I., Sach- und Fachtexte im Unterricht, Methodisch-didaktische Vorschläge für den Lehrer, Wydawnictwo: Goethe-Institut, Monachium 1985.
7. Pfeiffer W., Zur Effektivitätserhöhung des fremdsprachlichen Unterrichtsprozesses, [w:] Pietrzak A., Glottodidactica Volume XII, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Poznań 1979, str. 5-13.
8. Styszyński J., C., Rodzime materiały glottodydaktyczne jako czynnik efektywizacji procesu nauki języka obcego w polskiej szkole - możliwości oceny ich lokalnej przydatności, [w:] Grucza F., Przegląd Glottodydaktyczny tom 19, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2004, str. 21-40.
9. Witosz B., Tekstowe i kontekstowe wyznaczniki stylu - próba systematyzacji (?) i problematyzacji, [w:] Krauz M., Gajda S., Współczesne analizy dyskursu, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2005.