Abstrakty - IV edycja
Prezentujemy listę referentów i tytułów wystąpień wraz ze streszczeniami i wstępną bibliografią. Zapraszamy do lektury!
Przypominamy, że język, w którym podany jest tytuł, jest równoznaczny z językiem całego wystąpienia.
Agnieszka Gorońska, Adrian P. Krysiak (Poznań)
Neuroglottodydaktyka - preliminaria konceptualne i metodologiczne
Perspektywa biomedyczna staje się nową determinantą w badaniach nad językiem naturalnym. Wykorzystanie metodologii nauk przyrodniczych na gruncie lingwistyki nie tylko stwarza nowe możliwości opisu interesujących nas zjawisk, lecz również stanowi przyczynek do integracji dyscyplin tradycyjnie uznawanych za nieprzystawalne obszary badawcze. Również w praktyce optymalizacji procesu nauki języków obcych niezbędne wydaje się sięganie po osiągnięcia z dziedziny nauk przyrodniczych.
Celem wystąpienia jest propozycja programu, umożliwiającego integrację metodologii i wiedzy z zakresu szeroko pojętej neurobiologii i glottodydaktyki. Określając przedmiot i zakres neuroglottodydaktyki (jak będziemy ją tu nazywać), chcielibyśmy wspomnieć o jej związkach z innymi dyscyplinami, takimi jak neuro- i psycholingwistyka, (neuro)logopedia, surdologopedia i surdopedagogika, oligofrenologopedia, balbutologopedia, językoznawstwo kliniczne. Warto również nadmienić, iż charakter tak pojętej dziedziny wymusza korzystanie z ustaleń różnych działów językoznawstwa, zarówno o charakterze normatywnym (np. ortoepia), jak i deskryptywnym (np. fonetyka i fonologia).
Autorzy przedstawią więc preliminaria konceptualne i programowe neuroglottodydaktyki, koncentrując się na zagadnieniach takich jak: (i) przetwarzanie języka przez sieci neuronalne, co manifestuje się poprzez aktywność metaboliczną mózgu, (ii) krzywa zapominania i wykorzystanie algorytmu optymalizującego odstępy między powtórkami w praktyce uczenia się jednostek leksykalnych, (iii) wpływ dwujęzyczności/wielojęzyczności na późniejszą ekspresję kliniczną schorzeń neurodegeneracyjnych, takich jak choroba Alzheimera.
1. Craik, F.I.M., Bialystok E., Freedman M. (2010) „Delaying the onset of Alzheimer disease. Bilingualism as a form of cognitive reserve”. Neurology 75(19), 1726–1729.
2. Cybulska-Kłosowicz A., Kossut M. (2006) „Oddziaływania międzypółkulowe w procesach neuroplastycznych”. Neuropsychiatria i Neuropsychologia 1(1), 15–23.
3. Gleason J.B., Bernstein Ratner N. (2005) Psycholingwistyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
4. Gorzelańczyk E.J. (2000): Pamięć, świadomość, język. Zastosowanie algorytmu optymalizującego odstępy między powtórkami w glottodydaktyce. Poznań: Oficyna Wydawnicza Medsystem.
5. Gorzelańczyk E.J. (2001): „Pomost pomiędzy nauczaniem materiału leksykalnego a funkcjonowaniem układu nerwowego - model pamięci długotrwałej”. Scripta Neophilologica Posnaniensia III, 37–55.
6. Kaczmarek L. (2000): „Gene expression in learning processes”. Acta Neurobiologiae Experimentalis 60, 419–424.
7. Komorowska H. (2011) Nauka języka obcego w perspektywie ucznia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.
8. Krysiak, A.P., Krysiak E. (2012) „W poszukiwaniu neurodziedzin. Nazwy dyscyplin naukowych o członie inicjalnym neuro- na przykładzie wybranych podręczników akademickich” (w przygotowaniu).
9. Kubiak P. (2005) „Zur zerebralen Organisation von Sprache”. Glottodidactica XXX/XXXI, 45–55.
10. Szałek M. (2004) Jak motywować uczniów do nauki języka obcego? Poznań: Wagros.