Abstrakty - V edycja



Prezentujemy listę referentów oraz tytułów wystąpień i posterów wraz ze streszczeniami. Zapraszamy do lektury!
Przypominamy, że język, w którym podany jest tytuł, jest równoznaczny z językiem całego wystąpienia.
Pod każdym streszczeniem można dowiedzieć się, jakie inne referaty będą w danej sekcji.

poprzednie streszczenie | lista streszczeń | następne streszczenie

Julia Amejko (Poznań)

“Did you see the broken headlight?” Wpływ sposobu formułowania pytań na odpowiedzi - wybrane zagadnienia



Co najmniej od czasu badań Elisabeth Loftus nad pamięcią świadków naocznych znany jest wpływ sposobu formułowania pytań na pamięć powiązanych z nimi faktów. Presupozycje czy sugestie mogą przejawiać się w nich zarówno bezpośrednio, jak to bywa w przypadku pytań naprowadzających (leading questions), jak i w sposób bardzo subtelny, jak np. poprzez wykorzystanie różnego typu rodzajników.
W moim wystąpieniu chciałabym przedstawić przykłady badań nad wpływem sposobu formułowania pytań na odpowiedzi przede wszystkim w kontekście przesłuchiwania świadków. Wyniki tych badań wskazują, że czynniki takie jak format pytań, poziom ich skomplikowania (np. użycie podwójnej negacji czy pytań złożonych) lub wykorzystane słownictwo mogą zniekształcić wspomnienia przesłuchiwanych. Szczególnie podatne na takie sugestie są dzieci i osoby niepełnosprawne umysłowo.
Rzut oka na polską praktykę przesłuchań policyjnych i sądowych ukazuje jak niewielką wagę przywiązuje się do wpływu sposobu formułowania pytań. Wynika to przede wszystkim z ignorowania dotychczasowej wiedzy o psychologii zeznań, co może mieć przecież decydujący wpływ w postępowaniu karnym i cywilnym.



Gdzie i kiedy: 

W tym samym czasie ...
412, 416
sala: 504
moderacja: dr Konrad Juszczyk
10:00-10:15Martyna Sońta (UWr) - Obraz pracy w języku mileuristas. Porównanie z językowym obrazem pracy w słownikowych definicjach hiszpańskiego leksemu trabajo
10:15-10:30Andrzej Gajda, Bruno Mańczak, Marcin Pakuła, Maciej Pawłowski, Maciej Raś (UAM) - Rola metafor w rozumowaniu na temat przyczyn zjawisk
10:30-10:45Justyna Kłosińska (UAM/UŁ) - Wpływ interferencji retroaktywnej i struktury pytań na odpamiętywanie zdarzenia obcego językowo i kulturowo
10:45-11:00Julia Amejko (UAM) - “Did you see the broken headlight?” Wpływ sposobu formułowania pytań na odpowiedzi - wybrane zagadnienia
11:00-11:20dyskusja