Abstrakty - IV edycja



Prezentujemy listę referentów i tytułów wystąpień wraz ze streszczeniami i wstępną bibliografią. Zapraszamy do lektury!
Przypominamy, że język, w którym podany jest tytuł, jest równoznaczny z językiem całego wystąpienia.

poprzednie streszczenie | lista streszczeń | następne streszczenie

Piotr Szewc (Rzeszów)

Wzorzec hipertekstu jak przedmiot badań tekstologicznych na przykładzie modelu E. M. Jakobs (2011)



Celem referatu jest zaprezentowanie modelu E. M. Jakobs (2011), który opisuje wzorzec hipertekstu ze szczególnym uwzględnieniem kryteriów tekstowości. W centrum uwagi znajduje się multimedialność, interaktywność i hipertekstualność jako typowe cechy strony internetowej. Na wstępie zostanie omówiony wzorzec tekstu według B. Sandig (1997), a następnie konstytutywne cechy komunikatów w hipertekście oraz wzorzec hipertekstu zaproponowany przez E. M. Jakobs (2011). Powyższe zestawienie modeli pomoże w odpowiedzi na pytania, jak można opisać nowe, rozwijające się gatunki tekstu w media elektronicznych przede wszystkim w Internecie, czy potrzebujemy w tym celu nowych modeli/koncepcji, czy może wystarczają istniejące, które należy adaptować i modyfikować. W dalszej części referatu zostaną ukazane podobieństwa i różnice między wspomnianymi modelami oraz dodatkowe kategorie opisujące gatunki tekstów w Internecie. Teoretyczne rozważania będą stanowiły podstawę do przybliżenia aktualnych problemów badawczych w lingwistyce (hiper)tekstu - rozwoju badań nad gatunkiem hipertekstu.

1. Jakobs, Eva-Maria (2003): „Hypertextsorten“. [w:] Zeitschrift für Germanistische Linguistik 31, 232-252.
2. Jakobs, Eva-Maria/ Lehnen, Katrin (2005): „Hypertext - Klassifikation und Evaluation“. [w:] Siever, Torsten/ Schlobinski, Peter/Runkehl, Jens (red.): Websprache.net. Sprache und Kommuniktion im Internet. Berlin/New York, 159-184.
3. Jakobs, Eva-Maria (2011): „Hypertextuelle Kommunikate“. [w:] Moraldo, Sandro M. (red.): Neue Sprach- und Kommunikationsformen im WorldWideWeb. Rom, 57-79.
4. Maciejewski, Marcin (2009): Gatunki hipertekstu w perspektywie tekstologicznej. Analiza na przykładzie internetowych prezentacji przedsiębiorstw. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
5. Maciejewski, Marcin (2009): „Hipertekst jak przedmiot polskich i niemieckich badań tekstologicznych”. [w:] Bilut-Homplewicz, Zofia/Czachur Waldemar/Smykała, Marta (red): Lingwistyka tekstu w Polsce i w Niemczech. Pojęcia, problemy, perspektywy. Wrocław-Dresden: Wydawnictwo Atut.
6. Rehm, Georg (2006): Hypertextsorten: Definition - Struktur - Klassifikation. URL: http://geb.uni-giessen.de/geb/volltexte/2006/2688/pdf/RehmGeorg-2006-01-23.pdf.
7. Sandig, Barbara (1997): „Formulieren und Textmuster“. [w:] Jakobs, Eva-Maria/Knorr, Dagmara (red.): Schreiben in den Wissenschaften. Frankfurt am Main, 25-44.
8. Storrer, Angelika (1999): „Was ist eigentlich eine Homepage? Neue Formen der Wissensorganisation im World Wide Web“. [w:] Sprachreport 1, 2-8.
9. Storrer, Angelika (2000): „Was ist "hyper" am Hypertext?“. [w:] Kallmeyer, Werner (red.): Sprache und neue Medien. Berlin, New York: Walter de Gruyter, 222-249.
10. Storrer, Angelika (2008): „Hypertextlinguistik“. [w:] Janich, Nina (red.): Textlinguistik. 15 Einführungen. Tübingen: Narr, 315-331.