Abstrakty - VI edycja



Prezentujemy listę referentów oraz tytułów wystąpień i posterów wraz ze streszczeniami. Zapraszamy do lektury!
Przypominamy, że język, w którym podany jest tytuł, jest równoznaczny z językiem całego wystąpienia.
Pod każdym streszczeniem można dowiedzieć się, jakie inne referaty będą w danej sekcji.

poprzednie streszczenie | lista streszczeń | następne streszczenie

Anna Marko (Poznań)

Zamień dramat na... dramę, czyli jak sprawić, by milczące lekcje zamieniły się w burzliwe dyskusje w języku obcym



Choć znana nauczycielom jako metoda aktywizująca, drama nie jest popularna. Jest tyle powodów, by jej nie stosować: pracochłonna w fazie przygotowania zajęć, czasochłonna na etapie ich przeprowadzania, wymagająca od nauczyciela zmysłu dramaturgicznego, ze względu na otwartą formę nieprzewidywalna pod kątem rozwoju sytuacji lekcyjnej, początkowo wzbudzająca niechęć uczniów... . Co sprawia, że warto jednak po nią sięgnąć? Bezsprzecznie: skuteczność mobilizowania do wypowiedzi w języku obcym. Improwizowane realizacje scenek wspierają swobodne interakcje, a gesty, mimika i ruch unaoczniają omawiane problemy, stwarzając doskonały punkt wyjścia do dyskusji. Potwierdza to wypowiedź ucznia, zarejestrowana przez autorkę po cyklu dramowych lekcji w dwóch klasach gimnazjalnych, podczas których omawiana była powieść dla młodzieży "Die Ilse ist weg": Czego się nie spodziewałem, to było to, że każdy będzie musiał być... aktywny, że będzie musiał... w pewnym momencie włączyć się do tej dyskusji, bo... na normalnej lekcji to można siedzieć i dopiero powiedzieć coś, kiedy będzie się o to proszonym. Drugim powodem jest nieszablonowość zajęć: uczniowie nie wiedzą, czego się spodziewać, a przebieg zajęć zależy głównie – od nich samych.
W wystąpieniu krótka prezentacja założeń metody opierającej się improwizacji w rolach zilustrowana zostanie wynikami badań, przeprowadzonych dla potrzeb pracy magisterskiej. W centrum zainteresowania znajdować się będzie potencjał dramy dla rozwijania sprawności swobodnego wypowiadania się w języku obcym, przy wskazaniu na korzyści wychowawcze. Na koniec spróbujemy wyjaśnić tajemnicę skuteczności metody. Wszystko w nadziei zainteresowania dramą szerszego grona odbiorców związanych z nauczaniem języków obcych.



Gdzie i kiedy: 

W tym samym czasie ...
416, 504
sala: 412
moderacja: Małgorzata Falańczyk
10:00-10:15Magdalena Jaszczyk (UAM) - Mnemotechniki w nauczaniu języka obcego
10:15-10:30Anna Marko (UAM) - Zamień dramat na... dramę, czyli jak sprawić, by milczące lekcje zamieniły się w burzliwe dyskusje w języku obcym
10:30-10:45Karolina Traczyk (UWr) - Wykorzystanie zasobów internetowych w nauczaniu języka polskiego jako obcego
10:45-11:00Martyna Kokotkiewicz (UAM) - Turanizm a współczesne Węgry
11:00-11:20dyskusja