Abstrakty - IV edycja



Prezentujemy listę referentów i tytułów wystąpień wraz ze streszczeniami i wstępną bibliografią. Zapraszamy do lektury!
Przypominamy, że język, w którym podany jest tytuł, jest równoznaczny z językiem całego wystąpienia.

poprzednie streszczenie | lista streszczeń | następne streszczenie


Referat nie został wygłoszony - uczestniczka wycofała się



Kamila Kubacka (Łódź)

Pół żartem, pół serio, czyli wypowiedzi o charakterze żartobliwym w nauczaniu języka polskiego jako obcego



Przedmiotem artykułu jest analiza kilku sesji konwersacyjnych wybranych lekcji języka polskiego jako obcego ze szczególnym uwzględnieniem żartu, komizmu oraz ironii w wypowiedziach lektorów uczących języka polskiego jako obcego.
Porusza również problem pozytywnego i negatywnego oddziaływania tego typu komunikatów na uczestników dyskursu oraz na przebieg całego procesu komunikacji na lekcji. Skupia się także na ich funkcji i szczególnej roli w procesie nauczania języka polskiego jako obcego.

1. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa 2001.
2. Kurcz I., Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2002.
3. Lipińska E., Seretny A., Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.
4. Marcjanik M., Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2007.
5. Morreale S.P., Spitzberg B.H., Barge J.K., Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, Warszawa 2008.
6. Rancew-Sikora D., Analiza konwersacyjna jako metoda badania rozmów codziennych, Warszawa 2007.
7. Zawadzka E., Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków 2004.