X edycja - abstrakty




Główna | Organizacja | Abstrakty | Program | Plakat | Galeria | Wytyczne | Ankieta |


Prezentujemy listę referentów oraz tytułów wystąpień wraz ze streszczeniami. Zapraszamy do lektury!
Przypominamy, że język, w którym podany jest tytuł, jest równoznaczny z językiem całego wystąpienia.
Pod każdym streszczeniem umieszczony jest skrócony program, dzięki któremu można dowiedzieć się, jakie inne referaty będą wygłaszane podczas danej sekcji.

poprzednie streszczenie | lista streszczeń | następne streszczenie

Marta Kosicka (Uniwersytet Łódzki)

Zaburzenia mowy u postaci z bajek i ich wpływ na rozwój mowy dzieci



Powszechnie przyjmuje się, że język używany w bajkach dla dzieci nie powinien wychodzić poza ogólnopolską normę, a wręcz przeciwnie – winien być wzorem dla małych odbiorców. Spotykamy się jednak z inną sytuacją – występujący w bajkach bohaterowie często posługują się zdaniami pojedynczymi, nieprawidłowym akcentowaniem wyrazów czy niestaranną, nieprawidłową i bardzo szybką wymową. Jak dotąd w Polsce powstało niewiele publikacji, które odnosiłyby się do wpływu programów telewizyjnych na kształtowanie się kompetencji językowych u dzieci.
Głównym celem referatu będzie przedstawienie wyników badań na temat wpływu jakości mowy postaci z bajek na mowę dzieci w wieku przedszkolnym. Analizując związki telewizji z procesem nabywania mowy przez dzieci, a także różnice między mową dzieci z wadami wymowy i bez, za cele szczegółowe postawiono porównanie liczby oglądanych bohaterów z zaburzeniami mowy, między dziećmi z wadami wymowy a dziećmi bez wad, a także sprawdzenie, jakie jest stanowisko rodziców w kwestii wpływu wymowy postaci z bajek na mowę dziecka.
Narzędziem, którym posłużyłam się do przeprowadzenia badań był sondaż diagnostyczny. Zrealizowałam go na podstawie ankiety, którą skierowałam do rodziców, i wywiadu, który przeprowadziłam wśród dzieci. Po dokładnym przeanalizowaniu wyników ankiet i wywiadów, powstał ogólny wniosek, że dzieci z wadami wymowy oglądają o 1,41 razy (aż o 41,3% razy) więcej zaproponowanych przeze mnie postaci z zaburzeniami mowy, niż dzieci bez wad wymowy.
Wyniki prowadzonych analiz wskazują na to iż telewizja, a dokładniej bajki animowane i obecni w nich bohaterowie z zaburzeniami mowy mogą być traktowani jako czynnik różnicujący zachowania werbalne u dzieci biorących udział w badaniu. 



Gdzie i kiedy:

W tym samym czasie ...
419, 504
sala: 416
moderacja: Piotr Cieszyński
14:00-14:15Aleksandra Cichoń (Uniwersytet Śląski) - W jaki sposób przejść na ty i jak zachować się w trakcie wizyty w polskim domu? O (nie)obecnych elementach kompetencji socjolingwistycznej socjokulturowej na lekcji języka polskiego jako obcego
14:15-14:30Marta Kosicka (Uniwersytet Łódzki) - Zaburzenia mowy u postaci z bajek i ich wpływ na rozwój mowy dzieci
14:30-14:45Bartosz Kossakowski (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski) - Zaburzenia mowy u wybranych bohaterów serii gier komputerowych Baldur's Gate
14:45-15:00Anna Marko (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza) - Migracje, język i tożsamość – różne spojrzenia na dwujęzyczność dzieci
15:00-15:20dyskusja