Abstrakty - V edycja



Prezentujemy listę referentów oraz tytułów wystąpień i posterów wraz ze streszczeniami. Zapraszamy do lektury!
Przypominamy, że język, w którym podany jest tytuł, jest równoznaczny z językiem całego wystąpienia.
Pod każdym streszczeniem można dowiedzieć się, jakie inne referaty będą w danej sekcji.

poprzednie streszczenie | lista streszczeń | następne streszczenie

Justyna Kłosińska (Poznań)

Wpływ interferencji retroaktywnej i struktury pytań na odpamiętywanie zdarzenia obcego językowo i kulturowo



Niniejsze badania dotyczą pamięci zdarzeń, która jest szczególnie ważna dla człowieka, gdyż w niej zapisane są wydarzenia zarówno te, których jednostka była jedynie świadkiem, jak i te, których doświadczyła osobiście.
Celem badań było potwierdzenie istotności wybranych czynników wpływających na pamięć zdarzeń, które miały miejsce w obcym kraju, a obserwator wydarzenia nie znał ani kultury, ani języka bohaterów. Czynnikami wybranymi do zbadania były: wpływ zdarzenia późniejszego oraz sugerowanie zmian dotyczących elementów zdarzenia, takich, jak płeć, liczba osób itp. Cel realizowano poprzez wprowadzenie do pytań, sprawdzających pamięć pewnego zdarzenia, elementów z materiału potencjalnie interferującego oraz zmiany form gramatycznych, takich jak liczba, rodzaj i czasownik.
W badaniu uczestniczyło 40 osób, nieznających języka arabskiego. Studenci zostali przydzieleni do grup: eksperymentalnej oraz kontrolnej. Uczestnicy każdej z tych grup zostali podzieleni na dwie 10-osobowe podgrupy.
Do eksperymentu zostały wybrane dwa fragmenty filmu arabskojęzycznego. Zdarzenia zawarte we fragmencie pierwszym stanowiły zasadniczy przedmiot badania pamięciowego. Fragment drugi stanowił materiał potencjalnie interferujący.
Pamięć zdarzeń zawartych w pierwszym fragmencie filmu badano za pomocą pytań zawartych w ankiecie.
W badaniu przyjęto hipotezę, że interferencja retroaktywna oraz struktura pytań mają wpływ na zapamiętywanie. Wyniki wskazują na potwierdzenie tego założenia: studenci z grupy eksperymentalnej wypadli stosunkowo gorzej, niż studenci z grupy kontrolnej. Również podgrupy, które dostały ankiety z wprowadzonymi zmianami w strukturze pytań, uzyskały niższe wyniki. Na podstawie tych danych można wnioskować o wystąpieniu zarówno interferencji retroaktywnej, jak i wpływu danych typu liczba, rodzaj gramatyczny itp.



Gdzie i kiedy: 

W tym samym czasie ...
412, 416
sala: 504
moderacja: dr Konrad Juszczyk
10:00-10:15Martyna Sońta (UWr) - Obraz pracy w języku mileuristas. Porównanie z językowym obrazem pracy w słownikowych definicjach hiszpańskiego leksemu trabajo
10:15-10:30Andrzej Gajda, Bruno Mańczak, Marcin Pakuła, Maciej Pawłowski, Maciej Raś (UAM) - Rola metafor w rozumowaniu na temat przyczyn zjawisk
10:30-10:45Justyna Kłosińska (UAM/UŁ) - Wpływ interferencji retroaktywnej i struktury pytań na odpamiętywanie zdarzenia obcego językowo i kulturowo
10:45-11:00Julia Amejko (UAM) - “Did you see the broken headlight?” Wpływ sposobu formułowania pytań na odpowiedzi - wybrane zagadnienia
11:00-11:20dyskusja