Abstrakty - VI edycja



Prezentujemy listę referentów oraz tytułów wystąpień i posterów wraz ze streszczeniami. Zapraszamy do lektury!
Przypominamy, że język, w którym podany jest tytuł, jest równoznaczny z językiem całego wystąpienia.
Pod każdym streszczeniem można dowiedzieć się, jakie inne referaty będą w danej sekcji.

poprzednie streszczenie | lista streszczeń | następne streszczenie

Malwina Dwulit (Poznań)

Okazjonalizmy słowotwórcze w reklamie - analiza wybranych przykładów z reklam polskich i niemieckich



"Odkąd istnieje handel, istnieje też reklama". Dzięki masowemu charakterowi reklama wpisała się w krajobraz i życie każdego człowieka. Ponadto reklama wywiera ogromny wpływ na język. Nierzadko slogany reklamowe są źródłem nowej frazeologii, a użyte w niej okazjonalizmy często ulegają leksykalizacji. Autorka artykułu przytacza definicje reklamy w ujęciu autorów polskich, niemieckich i amerykańskich oraz prezentuje cechy skutecznego komunikatu reklamowego. Co sprawia, że jedne reklamy odnoszą większe sukcesy od innych? Wraz ze wzrostem konkurencji wzrasta presja tworzenia nowych strategii formułowania tekstów reklamowych. Według Jerzego Bralczyka o skuteczności reklamy decydują między innymi "atrakcyjność" oraz "oryginalność". Jedną z form realizacji tych cech jest tworzenie nowych słów na potrzeby reklamy. Przedmiotem badań autorki są okazjonalizmy słowotwórcze obecne w polskich i niemieckich reklamach prasowych, telewizyjnych oraz zewnętrznych. Zaprezentowane przykłady są analizowane pod kątem morfologicznym w oparciu o typologię W. Fleischera / I. Barz oraz pod względem spełnienia zaproponowanych przez J. Bralczyka cech "atrakcyjności" i "oryginalności". Ponadto autorka prezentuje wstępne spostrzeżenia w kwestii różnic pomiędzy nowymi tworami językowymi w reklamach: niemieckiej oraz polskiej oraz zaobserwowanych w tym zakresie tendencji. Artykuł ma charakter przyczynkowy i jest zarysem badań prowadzonych w ramach pracy magisterskiej.



Gdzie i kiedy: 

W tym samym czasie ...
412, 416
sala: 504
moderacja: Małgorzata Falańczyk
11:45-12:00Małgorzata Stelmachowska (UAM) - Ile włoskiego w spaghetti, czyli o italianizmach we współczesnej polszczyźnie
12:00-12:15Malwina Dwulit (UAM) - Okazjonalizmy słowotwórcze w reklamie - analiza wybranych przykładów z reklam polskich i niemieckich
12:15-12:30Sylwia Semanicka (UAM) - Język specjalistyczny w gastroenterologii. Porównanie polskiej i niemieckiej terminologii
12:30-12:45Kornelia Wróbel (UAM) - Polityka społeczna - terminologia specjalistyczna w ujęciu porównawczym niemiecko-polskim
12:45-13:05dyskusja