X edycja - abstrakty




Główna | Organizacja | Abstrakty | Program | Plakat | Galeria | Wytyczne | Ankieta |


Prezentujemy listę referentów oraz tytułów wystąpień wraz ze streszczeniami. Zapraszamy do lektury!
Przypominamy, że język, w którym podany jest tytuł, jest równoznaczny z językiem całego wystąpienia.
Pod każdym streszczeniem umieszczony jest skrócony program, dzięki któremu można dowiedzieć się, jakie inne referaty będą wygłaszane podczas danej sekcji.

poprzednie streszczenie | lista streszczeń | następne streszczenie

Aleksandra Cichoń (Uniwersytet Śląski)

W jaki sposób przejść na ty i jak zachować się w trakcie wizyty w polskim domu? O (nie)obecnych elementach kompetencji socjolingwistycznej socjokulturowej na lekcji języka polskiego jako obcego



Wszyscy są zgodni co do tego, że warunkiem przyswajania języka jest tzw. interakcja ze zrozumieniem, czyli używanie języka dla autentycznej potrzeby komunikacji, do której nie wystarcza znajomość struktur gramatycznych i leksykalnych. Konieczna jest także kompetencja socjolingwistyczna i wiedza socjokulturowa, bowiem ich brak może prowadzić do m.in szerzenia stereotypów, a także nieporozumień i konfliktów, co z kolei ma negatywny wpływ na proces komunikacji.
Przyjeżdżający do Polski cudzoziemcy wiedzę z zakresu kultury polskiej czerpią przede wszystkim z proponowanych zajęć przygotowanych przez lektora oraz materiałów o tej tematyce znajdujących się w ich podręczniku. W praktyce okazuje się, że zainteresowanie treściami kulturowymi znajdującymi się w książkach wiodących (z różnych względów) w trakcie nauki maleje. Zamiast tego, bardzo często na lekcji stawiane są pytania o treści z zakresu kompetencji socjolingwistycznej i wiedzy socjokulturowej.
Na gruncie polskiej glottodydaktyki dokonano kilku preparacji i ewaluacji materiałów dydaktycznych pod względem znajdujących się w nich treści kulturo-, realioznawczych oraz socjolingwistycznych. Do wysuniętych w nich postulatów i spostrzeżeń odniosę się wraz z uzyskanymi wynikami ankiet przeprowadzonymi wśród uczących się języka polskiego jako obcego. 



Gdzie i kiedy:

W tym samym czasie ...
419, 504
sala: 416
moderacja: Piotr Cieszyński
14:00-14:15Aleksandra Cichoń (Uniwersytet Śląski) - W jaki sposób przejść na ty i jak zachować się w trakcie wizyty w polskim domu? O (nie)obecnych elementach kompetencji socjolingwistycznej socjokulturowej na lekcji języka polskiego jako obcego
14:15-14:30Marta Kosicka (Uniwersytet Łódzki) - Zaburzenia mowy u postaci z bajek i ich wpływ na rozwój mowy dzieci
14:30-14:45Bartosz Kossakowski (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski) - Zaburzenia mowy u wybranych bohaterów serii gier komputerowych Baldur's Gate
14:45-15:00Anna Marko (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza) - Migracje, język i tożsamość – różne spojrzenia na dwujęzyczność dzieci
15:00-15:20dyskusja